SEO ordbog

Blog

[Blogging, blogs, blog indlæg, web log]

En blog er kort sagt en web log. Karakteristisk for blogs er, at de giver læserne mulighed for at kommentere indlæg på bloggen.

Blogging kan benyttes aktivt og strategisk i SEO, da blogindlæg i sig selv kan optimeres til Google og ydermere indgå i dvierse linkstrategier.

En blog ejer som skriver et indlæg kan modtage kommentarer og dermed vil en god blog vokse langt ud over hvad blog ejeren selv producerer.

Blog indlæg er de artikler, du skriver på din blog. Dit blogindlæg kan handle om alt mellem himmel og jord.

 

CMS

[Content Management Systems, indholdsstyring]

CMS er software der gør det let at opdatere og vedligeholde websider uden at det kræver kendskab til HTML eller anden programmering.

CMS gør, at man selv kan rette i en struktur, tekst, billeder med mere på en hjemmeside.

 

FTP

[File Transfer Protocol ]

FTP står for File Transfer Protocol og er en af de mest benyttede metoder til at sende filer mellem to computere.

Når man benytter FTP kræver det at man har installeret et FTP program. Ofte benytter man FTP når man skal uploade sine websider til en webserver.

 

Google AdWords

[Googles annonceringssystem]

Google AdWords er et annonceringssystem der tillader, at man kan annoncere på Google og/eller Googles netværk af partnere.

 

Google Analytics

[Analytics, Statistikprogram, Webstatistik, Webanalyse]

Google Analytics er et gratis web-statistikprogram fra Google.

 

Hit

[Hits]

Et hit er en forespørgsel til en webserver. For hvert objekt serveren bliver bedt om at returnere skabes der et hit.

 

HTML

[Hyper Text Markup Language]

HTML er selve indholdet af en hjemmeside. Uden HTML ville en hjemmeside ikke blive vist. Al kodning i HTML foregår ved, at man skriver koder, der starter med < og slutter med >. Al tekst uden for disse to tegn vil oftest være normal tekst.

 

Information page

[Informationsside]

En Information page er en side som er specielt skrevet for at fremhæve et eller flere søgeord i forhold til søgemaskinerne. Siden vises til brugerne, ligger på hoveddomænet og er designet som resten af websitet.

Information pages er fuldt ud legitime sider, som har fokus på bestemte keywords, som man ønsker at fremhæve i søgemaskinerne, med henblik på at tiltrække besøgende, som er interesserede i dette keyword.

 

Keywords

[Nøgleord, søgeord]

Keywords – eller nøgleord på dansk – er de ord og fraser som er relevante for dit website. Keywords er de ord din målgruppe anvender i søgemaskinerne, for at finde det du tilbyder.

 

Landing page

[Target side, ankomstside]

Landing page eller target side, er betegnelsen for den side du leder besøgende ind på via annoncering.

 

Linkbuilding

[Linkopbygning, links]

Linkbuilding betyder, at man aktivt bygger links op til sin hjemmeside fra andres hjemmesider. Linkbuilding kan foregå på mange måneder. Eksempelvis gennem fora, indekssider, katalogsider, blogs og almindelige websites.

 

Optimering

[søgemaskineoptimering, søgeoptimering]

Optimering kan betyde mange ting, men i sammenhæng med søgemaskiner og søgemaskineoptimering menes optimering af hvor godt et website klarer sig i søgemaskinerne.

Når du optimerer dit website i søgemaskinerne vil du ofte tilpasse tekst på siderne, rette i koden – optimere den og forbedre strukturen. Søgemaskineoptimering handler altså om at optimere alle de dele af dit website, der kan justeres på, for at opnå en bedre placering i søgemaskinerne.

 

On Page Optimering

[Lokal søgemaskineoptimering]

On Page Optimering er betegnelsen for optimering af indhold på din egen hjemmeside.

 

Off Page Optimering

[Ekstern søgemaskineoptimering]

Off Page Optimering er betegnelsen for den optimering der foregår udenfor din hjemmeside. Linkbuilding er et eksempel på dette.

 

Overoptimering

[Overoptimering]

Der kan ske en overoptimering, hvis en hjemmeside i løbet af meget kort tid opnår stor synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af teknikker, der tendere til spam. Et resultat af dette vil ofte være, at Google vælger, at nedprioritere hjemmesiden og de opnåede resultater ved at placere siderne i Supplemental Index.

 

PageRank

[Siderangering]

Den generelle styrke af en hjemmeside beskrives af Google som PageRank. En specifik PageRank for en side udregnes ved, at se på antal links, der peger ind på og ud fra siden samt på værdien af linkene (beregnet ud fra PageRank for de sider, der linkes fra).

 

Paid Search

[Betalt søgning]

Paid Search, dækker over de forskellige muligheder søgemaskinerne tilbyder for køb af markedsføring hos dem.

 

SEO

[Search Engine Optimization, søgemaskineoptimering, søgeoptimering, søgeordsoptimering]

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization eller på dansk: Søgemaskineoptimering eller søgeoptimering.

SEO er overordnet en betegnelse for, hvad du skal gøre, for at din hjemmeside opnår bedre placeringer i søgemaskinernes organiske søgeresultater. Altså i de søgeresultater, som ikke er annoncer og hvor du dermed ikke skal betale, når en person klikker sig over på din hjemmeside.

Der skal skelnes mellem Black Hat SEO, som henviser til SEO-teknikker, der strider imod søgemaskinernes retningslinjer og White Hat SEO, som er de SEO-teknikker, der ligger inden for rammerne af samme.

 

Sitemap

[Sideoversigt]

Et sitemap kan bedst sammenlignes med et index. Sitemap er en oversigt over (alle) sider på et website og et sitemap er en god hjælp til både brugere og søgemaskiner når de skal finde rundt på et website.

 

Søgemaskiner

[Søgemaskine, Search engines]

Søgemaskiner er teknisk set en betegnelse for (normalt online) søgeredskaber, hvor såvel dataindsamling og rankering af dokumenter foregår på en automatiseret måde.

De største og mest brugte websøgemaskiner i dag er Google, Yahoo!, Aoohe og Bing der alle har indekseret flere milliarder sider, men der er stadig mange sider de ikke kender.

Andre populære websøgemaskiner er blandt andre Lycos, WebCrawler, HotBot, Excite, Infoseek, Inktomi, AltaVista, Yahoo, Picsearch, Yooci og AllTheWeb.

Udover traditionelle søgemaskiner er der en stor stigning i anvendelse af erhvervsrelaterede søgemaskiner, hvor man kan finde informationer om firmaer, produkter og serviceydelser. Her kan bl.a. nævnes Business.com, Kompass.com, Masterseek og BusinessGlobe.com.

 

URL

[Uniform Resource Location]

URL er en forkortelse af Uniform Resource Location og betyder i praksis adressen på en webside.

 

XML Sitemap

[Google sitemap, sideoversigt]

Et XML sitemap er en oversigte over samtlige undersider på et website, som er programmeret i XML.

Denne type sitemap benyttes til at indsende til søgemaskinerne og kan være med til at få alle sider på et website fundet, når søgemaskinerne besøger websitet.

I Google webmaster værktøjet, er det muligt at indsende oplysninger om, hvor på siden et XML sitemap ligger.

Et XML Sitemap, adskiller sig fra et almindeligt (HTML) sitemap ved at være skrevet i XML.