Linkbuilding

Linkbuilding – 6 gode råd

Linkbuilding er et yderst relevant emne. En ny analyse understreger at:

  • Link er vigtige
  • Linkbuilding er vigtigt, når man arbejder med online synlighed
  • Linkbuilding er svært

Kilde: SearchEngineWatch

Udover at emnet er relevant, så er det også KÆMPE stort – og langt større, end jeg umiddelbart havde forventet, da jeg satte det på som overskrift. Jeg prøver i dette indlæg, at samle et udpluk af det som jeg fandt, da jeg googlede “linkbuilding”. Samtidig vil jeg kort omtale de ting, som vi kiggede på i løbet af dagen, hvor vi arbejdede med linkbuilding på egne sites.

Linkbuilding – en af de vigtigste SEO faktorer

Vi kommer omkring mange forskellige og essentielle dele af linkbuilding begrebet:

  • Hvad er linkbuilding – hvad er link
  • Intern linkbuilding
  • Backlinks
  • Strategi for linkbuilding
  • Opsamling og konklusion

Hvad er linkbuilding – hvad er link

Linkbuilding handler om at skabe links. I min søgen omkring link og linkbuilding fandt jeg følgende beskrivelser:

  • Link = gader mellem siderne
  • Link = gadeskilte
  • Link = anbefalinger til den enkelte side

Linkbuilding handler om naturlig udvikling og opbygning af links.

Og måske lige så vigtigt – Hvad er ikke linkbuilding?

  • Køb og salg af link
  • Automatisk generering af links
  • Linke for at få link retur

Det så enkelt og let ud. Alligevel manglede jeg det store overblik. Fordi der blev skrevet om intern linkning, anchor tekst, backlink, deling på de sociale medier etc.

Overblikket får jeg først , da jeg deler det op i:

  • Intern linkbuilding
  • Backlinks (links som kommer fra eksterne kilder)

Jeg håber at denne opdeling også hjælper dig i forhold til at få overblik.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding er vigtigt for dig som arbejder med SEO. Det er også vigtigt af hensyn til brugervenligheden, da god linkbuilding gør det let for den besøgende at navigere rundt på sitet.

Moz.com har denne definition af intern linkbuilding:

Internal links are links that go from one page on a domain to a different page on the same domain. They are commonly used in main navigation.

En mere uddybende beskrivelse finder jeg hos Reliablesoft. Her er der tre typer af links til intern linkbuilding. Det er tre typer links som giver overblik og rigtig god mening for mig –  og som jeg kan samtidig bruge som tjekliste!

Disse tre links typer er:

A) Interne link som linker eksternt (væk fra domænet) – Fx. hvis du klikker her kan du se min LinkedIn profil.

Brug denne type links

  • når (og kun når) det er nødvendigt
  • når det giver værdi og mening for den besøgende
  • når det linker til original tekst og kilde
  • når det linker til websites du har tillid til
  • max et par stykker pr side

B) Hop-til-links – bruges ofte i lange tekster. Desværre har jeg endnu ikke fundet koden for disse links. Det tænkte eksempel bliver derfor “klik her og læs om backlinks”.

C) Link til andre sider på domænet – som fx se mit blogindlæg om hjemmeside optimering og loadhastighed

For type B og C gælder:

  • de skal være brugbare for læseren
  • de skal linke til relevant materiale
  • brug søgeord i anchortekst

Linkbuilding = promotion not manipulation

Gode eksempler på god intern linkbuilding er webshops. På en landingspages med fx en blå jakke finder vi ofte følgende (interne) links:

  • link til samme jakke i andre farver
  • link til andre jakker
  • link til andre produkter i samme mærke
  • link til mest solgte jakke

Et andet eksempel er et website for en designer. Her er eksempler på interne links på en case-side:

  • se min portfolio
  • se andre cases
  • læs mit seneste blogindlæg (om emnet)
  • se mine andre ydelser

Alle links er brugbare og relevante. Der er tænkt i brugeroplevelse. Og de hjælper den besøgende rundt på websitet med gode værdifulde links.

Betragt gerne intern linkbulding som oprettelse af dit helt eget net. Og husk at de sider som du gerne vil have skal placeres højt på søgemaskinerne, skal have have (mange) indgående links.

Og så til dagens første opgave – Tjek for døde links.

Du kan tjekke for døde links med fx brokenlinkcheck.com. Her indtaster du url på det website, som du vil tjekke, hvorefter du får en fin oversigt.

Du kan også bruge Google Webmaster Værktøj. Under punktet “Gennemgang” -> “Gennemgangsfejl” finder du oversigten over links som ikke virker. Jeg anbefaler at prøve forskellige værktøjer, da resultaterne ikke var ens.

Backlinks

Links som peger på dit site kaldes backlinks. Der er to typer af backlinks:

  • Backlinks fra egne online profiler
  • Backlinks fra andre online profiler

Backlinks fra egne online profiler er links fra fx din blog, Facebookside eller nyhedsbrev. Dem kan du selv kontrollere.

Anderledes er det med backlinks fra andre profiler. Dem kan vi ikke selv styre, men vi kan undersøge, hvorfra de kommer.

Dagens anden opgave – hvilke backlinks har mit site?

Ønsker du  indsigt, i hvilke backlinks der peger på dit site, kan du bruge WebMeUp. Det er et gratis værktøj som giver hurtig overblik. Du indtaster blot den url, som du gerne vil tjekke. Gode backlinks kommer fra websider :

  • som er troværdige og har autoritet (fx. wikipedia og nyhedsmedier)
  • som ikke er spam (det anslås at op til 60 procent af alle websites er spamsider)
  • med beslægtede ydelser (fx skal jeg ikke have backlinks fra en forhandler af hundefoder, men gerne et backlinks fra fx Thomas Rosenstand som er blandt de største SEO eksperter i Danmark)

Vi kan som nævnt ikke (helt) selv styre, hvem der sender links til vores site.  Men vi kan udarbejde og følge en strategi som støtter og bidrager til, at vi får (flere) gode backlinks.

Strategi for backlinks

Målet for vores online aktiviteter bør altid være opbygning af

  • Brand
  • Reputation

Og det bør gælde alle vores online medier – uanset det er vores hjemmeside, en blog eller fx facebook.  Og det bør gælde vores strategi for linkbuilding. Her følger nogle forslag til, hvordan du kan opbygge brand og reputation:

  • Skab værdifuldt materiale og gør dig dermed fortjent til at opnå naturlige backlinks
  • Start en blog som linker til din hjemmeside (anbefales af Google)
  • Få dine kunder til at linke
  • Tilføj dit website til relevante portaler

Build your brand by a good linkbuilding

Derudover anbefaler jeg, at du tjekker dine konkurrenters backlinks. Her kan du også bruge WebMeUp. Igen indtaster du blot den url, som du gerne vil tjekke. Og hvem ved – måske får du inspiration til relevante backlinks som også vil være værdifulde for dig. Herefter er det blot at række ud og spørge efter det.

Uanset hvad du vælger, er det helt essentielt, at dine backlinks er gode jf ovenfor.

Opsamling og konklusion

Linkbuilding er en af de vigtigste faktorer, når vi taler SEO. Og i henhold til Matt Cuts, Leder Googles webspam team er det den bedste måde at forbedre synligheden på. Det er også et kæmpe område at bevæge sig ind på.

Min anbefaling er, at du arbejder med linkbuilding i to trin:

  1. Intern linkbuilding
  2. Backlinks

Trin 1 – Intern linkbuilding:

  1. Anvend links på alle sider udfra de beskrevne retningslinjer i afsnittet intern linkbuilding. Landingpages uden link er blinde veje og strider derfor mod hele grundtanken med nettet
  2. Husk at sende mange links til de sider du gerne vil have højt placeret i søgemaskinerne
  3. Link når det er relevant og giver god mening for læseren
  4. Tjek for døde links

Du kan også overveje at

Trin 2 – Backlinks

  1. Bind dine online profiler sammen med links. Deling på de sociale medier er essentiel, når du arbejder med søgemaskineoptimering – læs mere her om SEO og hvordan du arbejder med søgemaskineoptimering
  2. Skab godt og relevant materiale som andre får lyst til at dele

Og … når du er igennem disse trin og har tid, lyst og mod på mere linkbuiling så fortsæt med fx

  • at få kunder og samarbejdspartnere til at sende links til dit site
  • undersøg  muligheden for at genbruge dine konkurrenters backlinks
  • tilmeld dit site til relevante portaler

Linkbuilding er, som nævnt i starten, svært – men det er også vigtigt, hvis du arbejder med SEO. Jeg håber, at du fik et bedre overblik og nu har indsigt i, hvilke opgaver der er i forhold til linkbuilding.

Jeg ved i hvert fald, hvor jeg skal sætte ind, næste gang jeg skal optimere hjemmeside. Så nu er det bare at sætte tid af. Jeg håber at du vil gøre det samme –  og så vil jeg anbefale dig at starte med de opgaver, som du kan overskue og byg så på efterhånden som du er klar.